Een dag niet gerekend is een dag niet gewerkt

Europarlement schiet Mobiliteitspakket af

Europarlement schiet Mobiliteitspakket af

6 juli 2018
|
0 Comments
|

Het ‘Mobiliteitspakket’ gaat terug naar de transportcommissie uit het Parlement. Dit betekent dat de plannen op het gebied van detachering, cabotage en rij- en rusttijden een aanzienlijke vertraging oplopen. Deze plannen waren bedoeld om gelijke beloning voor chauffeurs die in een lidstaat hetzelfde werk verrichten af te dwingen.

Vrachtverkeer

Regels voor cabotage

De Europese Commissie stelde voor de regels voor cabotage verder te versoepelen. Een chauffeur zou voortaan na een internationale rit en bij aankomst in het land van bestemming, binnen vijf dagen een onbeperkt aantal binnenlandse ritten mogen uitvoeren.
Werkgevers- en werknemersorganisaties in onder meer Nederland waren hier niet gelukkig mee, omdat chauffeurs uit Oost-Europa daardoor nog meer goedkope ritten konden uitvoeren in de West-Europese landen.

Detacheringsregeling

Tegelijk wilde ‘Brussel’ de detacheringsregeling aanscherpen. Die regeling hield in dat een buitenlandse chauffeur bij uitzending naar een andere lidstaat voor werk in dat land minimaal hetzelfde basisloon zou ontvangen als wat in het gastland gebruikelijk is, met inbegrip van de sociale premies en toeslagen. Vooral West-Europese wegvervoerders hikten daar tegenaan, omdat het extra administratieve rompslomp zou meebrengen.

Rij- en rusttijden

Beide voorstellen van de Europese Commissie zijn nu door het voltallige Europarlement van tafel geveegd. Dat geldt ook voor wijzigingen in de rij- en rusttijden. Deze zouden toelaten dat chauffeurs maandelijks gedurende drie weken vrijuit in het buitenland ritten mogen rijden, maar dan ook één week met voertuig en al naar hun land van herkomst zouden moeten terugkeren om verplicht lang verlof op te nemen.

‘Sociale dumping’

De sociale partners zijn er niet rouwig om dat de huidige voorstellen zijn afgewezen, maar stellen wel vast dat zo de harmonisatie van arbeidsvoorwaarden in de EU opnieuw wordt vertraagd en aan ‘sociale dumping’ geen einde wordt gemaakt.

Bron: nieuwsbladtransport.nl

 

 Nieuws

Reiskostenvergoeding voor thuiswerkers blijft onbelast

16-04-2020

Vanwege het coronavirus werkt Nederland zo mogelijk thuis. Een vaste reiskostenvergoeding voor het woon-werkverkeer mag u echter gewoon onbelast doorbetalen, zo is recent bekendgemaakt. ...

Financiële problemen klant? Toch tijdig factureren

15-04-2020

Door de coronacrisis verkeert wellicht een aantal van uw klanten in financiële moeilijkheden. Toch moet u hen tijdig factureren, anders kunt u problemen krijgen met de fiscus. ...

Aanvraag subsidie rijksmonument met woonfunctie

15-04-2020

Tot 30 april 2020 kunnen particuliere eigenaren van een rijksmonument met woonfunctie subsidie aanvragen voor gemaakte onderhoudskosten. De subsidie kan worden aangevraagd bij de Rijksdienst voor ...

Akkoord over huuropschorting winkeliers

14-04-2020

Er is een akkoord over huuropschorting voor winkeliers die door de coronacrisis in de problemen komen. De retailsector heeft hierover met verhuurders en andere partijen afspraken gemaakt. ...

Mag u als werkgever een verlofaanvraag intrekken?

14-04-2020

Het coronavirus brengt de nodige vragen mee over het opnemen van vakantie. Mag een werknemer zijn verlofaanvraag intrekken? Mag u als werkgever een verlofaanvraag intrekken? ...

Extra verruiming kredietfaciliteiten vanwege corona

10-04-2020

Het kabinet wil de negatieve gevolgen van het coronavirus voor het bedrijfsleven zoveel mogelijk beperken. Daarom is een aantal kredietfaciliteiten verruimd. ...