Een dag niet gerekend is een dag niet gewerkt

Bedrijvigheid in transportsector hoger dan in jaren

Bedrijvigheid in transportsector hoger dan in jaren

19 september 2017
|
0 Comments
|

Nederlandse transportondernemers hebben het drukker dan ooit. Dat blijkt uit de laatste conjunctuurenquête van Transport en Logistiek Nederland (TLN). Onder andere door de aantrekkende economie bereikt de bedrijvigheid in de transportsector het hoogste punt in zes jaar. Daar zit echter ook een keerzijde aan. Het tekort aan personeel wordt steeds groter. Bijna 40 procent van de transportondernemingen meldde voor het tweede kwartaal een tekort aan arbeidskrachten.

Groeiende economie

De deelmarkten die het meest profiteren van de groei zijn de sierteeltsector en het vervoer van bouwmaterialen, zo gaven de transportondernemers aan. Ook het tank-silovervoer en het geconditioneerd transport (gekoeld en verwarmd transport) deden het goed in het tweede kwartaal. De internationale bedrijvigheid laat een stijgende lijn zien. Hier geven de transporteurs voor het eerst in meerdere jaren een cijfer boven de 8,0.

Vet op de botten

Het omzetniveau stijgt ten opzichte van het eerste kwartaal. Het winstniveau stijgt naar het hoogste punt sinds eind 2015. ‘Dat is heel belangrijk voor de transportsector’, aldus TLN-voorzitter Arthur van Dijk. ‘De sector heeft na de crisis weer wat vet op de botten nodig. In de komende jaren komen er nog stevige investeringen in onder andere duurzaam/schoner materieel aan. Daar moet ook ruimte voor zijn.’

Prijzen onder de maat

Volgens een groot aantal ondernemers zijn de prijzen nog steeds onder de maat. Het gaat vooruit, geeft de sector aan, maar een groot deel is nog steeds ontevreden over het prijsniveau. Dat laat ten opzichte van het vorige kwartaal een licht stijgende lijn zien. De grootste stijging van het prijsniveau is te zien bij onder andere exceptioneel vervoer en bouwmaterialenvervoer.

Tekort aan arbeidskrachten

Onder meer door de vergrijzing en de sterk aantrekkende arbeidsmarkt kampt de sector, net nu ze weer opkrabbelt van de crisis, met een enorme krapte op de arbeidsmarkt. De vacaturegraad is op het hoogste punt in bijna 10 jaar tijd. Ondanks allerlei succesvolle wervingstrajecten, waaronder het zij-instromersproject waar 2.000 chauffeurs uit voortkwamen, blijft het lastig genoeg goed personeel te vinden.

 

 Nieuws

Reiskostenvergoeding voor thuiswerkers blijft onbelast

16-04-2020

Vanwege het coronavirus werkt Nederland zo mogelijk thuis. Een vaste reiskostenvergoeding voor het woon-werkverkeer mag u echter gewoon onbelast doorbetalen, zo is recent bekendgemaakt. ...

Financiële problemen klant? Toch tijdig factureren

15-04-2020

Door de coronacrisis verkeert wellicht een aantal van uw klanten in financiële moeilijkheden. Toch moet u hen tijdig factureren, anders kunt u problemen krijgen met de fiscus. ...

Aanvraag subsidie rijksmonument met woonfunctie

15-04-2020

Tot 30 april 2020 kunnen particuliere eigenaren van een rijksmonument met woonfunctie subsidie aanvragen voor gemaakte onderhoudskosten. De subsidie kan worden aangevraagd bij de Rijksdienst voor ...

Akkoord over huuropschorting winkeliers

14-04-2020

Er is een akkoord over huuropschorting voor winkeliers die door de coronacrisis in de problemen komen. De retailsector heeft hierover met verhuurders en andere partijen afspraken gemaakt. ...

Mag u als werkgever een verlofaanvraag intrekken?

14-04-2020

Het coronavirus brengt de nodige vragen mee over het opnemen van vakantie. Mag een werknemer zijn verlofaanvraag intrekken? Mag u als werkgever een verlofaanvraag intrekken? ...

Extra verruiming kredietfaciliteiten vanwege corona

10-04-2020

Het kabinet wil de negatieve gevolgen van het coronavirus voor het bedrijfsleven zoveel mogelijk beperken. Daarom is een aantal kredietfaciliteiten verruimd. ...