Een dag niet gerekend is een dag niet gewerkt

Gebruik bestelauto onduidelijk? Geen bijtelling!

    24 januari 2020

Ook voor het privégebruik van een zakelijke bestelauto geldt in beginsel gewoon de bekende bijtelling. Hierop bestaan wel enkele uitzonderingen, bijvoorbeeld wanneer door de aard van het werk verschillende werknemers de bestelauto doorlopend afwisselend gebruiken. Hoe moeten de begrippen ‘doorlopend’ en ‘afwisselend’ in praktijk worden uitgelegd?

Bijtelling bestelauto

Bestelbus

Voor een bestelauto bedraagt de bijtelling dit jaar gewoon 22% inclusief BPM en btw, tenzij de bestelauto volledig elektrisch is. Is de auto vóór 2017 voor het eerst op kenteken gezet, dan kan een ander percentage bijtelling van toepassing zijn.

Oplossing voor de praktijk

Anders dan bij personenauto’s komt het bij bestelauto’s regelmatig voor dat deze afwisselend door verschillende werknemers worden gebruikt, bijvoorbeeld in de bouw en aanverwante bedrijven. Als alternatief voor de bijtelling per individuele werknemer is er voor de praktijk een oplossing gezocht via een eindheffing.

Eindheffing

Deze oplossing betekent dat in plaats van de bijtelling bij de werknemer, de werkgever een eindheffing verschuldigd is van € 300 per bestelauto per jaar. Er vindt dan geen bijtelling bij de individuele werknemers plaats.

Voorwaarden

Deze eindheffing is best een aantrekkelijke regeling. Niet alleen vanwege het lage bedrag aan eindheffing, maar ook omdat dan verder geen kilometeradministratie meer hoeft te worden bijgehouden. Dat het voor werknemers ook aantrekkelijk is, spreekt voor zich. De eindheffing komt alleen in plaats van de bijtelling als door de aard van het werk de bestelauto doorlopend afwisselend gebruikt wordt door twee of meer werknemers. Daardoor moet ook niet goed zijn vast te stellen of en aan wie de bestelauto voor privégebruik ter beschikking staat. Dit is onlangs nog bevestigd in een uitspraak van het gerechtshof in Den Haag.

Wie gebruikt auto privé?

In genoemde zaak werd een bestelauto doorlopend afwisselend gebruikt door twee werknemers van een aannemersbedrijf. Wie de bestelauto ’s avonds mee naar huis nam, hing af van de vraag wie er het verst van de op dat moment uit te voeren klus woonde.

De rechter kwam tot de conclusie dat juist voor dit soort situaties de eindheffing is ingevoerd en vernietigde de naheffing met boete.

Heeft u vragen over de bijtelling voor bestelauto’s, neem dan contact met ons op.

 

 Nieuws

MKB-Nieuwsbrief Corona nr. 2/2020

23-03-2020

Extra steunmaatregelen bedrijven inzake coronavirus Het kabinet heeft op 17 maart 2020 extra steunmaatregelen bekendgemaakt v ...

Geen derdenverklaring bij uitstel belastingbetaling door corona

23-03-2020

Om mogelijke financiële problemen van ondernemers vanwege het coronavirus nog verder te beperken, zijn er extra mogelijkheden tot uitstel van belastingbetaling. De aanvullende verklaring van bij ...

Versoepeling transportregels bevoorrading supermarkten en apotheken

20-03-2020

Het kabinet versoepelt de regels voor vrachtwagenchauffeurs om de aanvoer van levensmiddelen in supermarkten en de aanvoer van medicinale en farmaceutische producten bij apotheken te verzekeren. ...

Versoepeling regels bij bevoorrading supermarkten

20-03-2020

Het kabinet versoepelt de regels voor vrachtwagenchauffeurs om de aanvoer van levensmiddelen in supermarkten te verzekeren. Enkele onderdelen van de rij- en rusttijdenregeling zijn hiervoor tijde ...

Tijdelijke versoepeling rij- en rusttijden voor bevoorrading apotheken

20-03-2020

Het kabinet heeft de regels voor sommige vrachtwagenchauffeurs versoepelt om de aanvoer van medicinale en farmaceutische producten, waaronder medische hulpmiddelen zeker te stellen. Enkele onderd ...

Wijzigingen premiedifferentiatie WW

20-03-2020

U krijgt tot 1 juli 2020 in plaats van 1 april 2020 de tijd om te voldoen aan de administratieve vereisten voor de lage WW-premie. Ook komt er geen herziening van de WW-premie voor werknemers die ...