Een dag niet gerekend is een dag niet gewerkt

Europarlement schiet Mobiliteitspakket af

    6 juli 2018

Het ‘Mobiliteitspakket’ gaat terug naar de transportcommissie uit het Parlement. Dit betekent dat de plannen op het gebied van detachering, cabotage en rij- en rusttijden een aanzienlijke vertraging oplopen. Deze plannen waren bedoeld om gelijke beloning voor chauffeurs die in een lidstaat hetzelfde werk verrichten af te dwingen.

Vrachtverkeer

Regels voor cabotage

De Europese Commissie stelde voor de regels voor cabotage verder te versoepelen. Een chauffeur zou voortaan na een internationale rit en bij aankomst in het land van bestemming, binnen vijf dagen een onbeperkt aantal binnenlandse ritten mogen uitvoeren.
Werkgevers- en werknemersorganisaties in onder meer Nederland waren hier niet gelukkig mee, omdat chauffeurs uit Oost-Europa daardoor nog meer goedkope ritten konden uitvoeren in de West-Europese landen.

Detacheringsregeling

Tegelijk wilde ‘Brussel’ de detacheringsregeling aanscherpen. Die regeling hield in dat een buitenlandse chauffeur bij uitzending naar een andere lidstaat voor werk in dat land minimaal hetzelfde basisloon zou ontvangen als wat in het gastland gebruikelijk is, met inbegrip van de sociale premies en toeslagen. Vooral West-Europese wegvervoerders hikten daar tegenaan, omdat het extra administratieve rompslomp zou meebrengen.

Rij- en rusttijden

Beide voorstellen van de Europese Commissie zijn nu door het voltallige Europarlement van tafel geveegd. Dat geldt ook voor wijzigingen in de rij- en rusttijden. Deze zouden toelaten dat chauffeurs maandelijks gedurende drie weken vrijuit in het buitenland ritten mogen rijden, maar dan ook één week met voertuig en al naar hun land van herkomst zouden moeten terugkeren om verplicht lang verlof op te nemen.

‘Sociale dumping’

De sociale partners zijn er niet rouwig om dat de huidige voorstellen zijn afgewezen, maar stellen wel vast dat zo de harmonisatie van arbeidsvoorwaarden in de EU opnieuw wordt vertraagd en aan ‘sociale dumping’ geen einde wordt gemaakt.

Bron: nieuwsbladtransport.nl

 

 Nieuws

Advieswijzer Fiscale eenheid 2019

28-02-2019

Onderneemt u vanuit meerdere bv’s, dan kan het fiscaal aantrekkelijk zijn om de bv’s een fiscale eenheid te laten vormen. Zowel in de vennootschapsbelasting als in de omzetbelasting is een fi ...

Fiscale wijzigingen voor de dga 2019

25-02-2019

Een dga heeft, net als iedere andere werknemer, in 2019 te maken met lagere tarieven in de loon- en inkomstenbelasting. Maar wat verandert er voor de dga nog meer? ...

Voorlopige aanslag te hoog door dividenduitkering?

22-02-2019

Als het goed is, heeft u in januari uw voorlopige aanslag inkomstenbelasting weer ontvangen. Is daarbij rekening gehouden met dividend afkomstig uit aanmerkelijk belang, dan dient u uw aanslag te ...

Vanaf 2020 lage btw op digitale boeken?

21-02-2019

Het kabinet streeft ernaar om in 2020 voor digitale boeken, kranten en tijdschriften het lage btw-tarief van 9% te hanteren. Op dit moment is het tarief voor deze digitale producten nog 21%. Een ...

Btw-tip! Binnenkort op wintersport? Denk aan zakelijke facturen

20-02-2019

Gaat u dit jaar ook weer op wintersport? Vergeet dan niet alert te zijn op zakelijke facturen. U kunt de btw namelijk onder voorwaarden terugvragen. Tevens kunt u zakelijke kosten van de winst af ...

Vof vereist redelijke gelijkwaardigheid partners

20-02-2019

Een vof biedt een aantal interessante fiscale voordelen. Maar dan moet de vof wel fiscaal worden geaccepteerd en mag er geen sprake zijn van een schijnconstructie. ...