Een dag niet gerekend is een dag niet gewerkt

Europarlement schiet Mobiliteitspakket af

    6 juli 2018

Het ‘Mobiliteitspakket’ gaat terug naar de transportcommissie uit het Parlement. Dit betekent dat de plannen op het gebied van detachering, cabotage en rij- en rusttijden een aanzienlijke vertraging oplopen. Deze plannen waren bedoeld om gelijke beloning voor chauffeurs die in een lidstaat hetzelfde werk verrichten af te dwingen.

Vrachtverkeer

Regels voor cabotage

De Europese Commissie stelde voor de regels voor cabotage verder te versoepelen. Een chauffeur zou voortaan na een internationale rit en bij aankomst in het land van bestemming, binnen vijf dagen een onbeperkt aantal binnenlandse ritten mogen uitvoeren.
Werkgevers- en werknemersorganisaties in onder meer Nederland waren hier niet gelukkig mee, omdat chauffeurs uit Oost-Europa daardoor nog meer goedkope ritten konden uitvoeren in de West-Europese landen.

Detacheringsregeling

Tegelijk wilde ‘Brussel’ de detacheringsregeling aanscherpen. Die regeling hield in dat een buitenlandse chauffeur bij uitzending naar een andere lidstaat voor werk in dat land minimaal hetzelfde basisloon zou ontvangen als wat in het gastland gebruikelijk is, met inbegrip van de sociale premies en toeslagen. Vooral West-Europese wegvervoerders hikten daar tegenaan, omdat het extra administratieve rompslomp zou meebrengen.

Rij- en rusttijden

Beide voorstellen van de Europese Commissie zijn nu door het voltallige Europarlement van tafel geveegd. Dat geldt ook voor wijzigingen in de rij- en rusttijden. Deze zouden toelaten dat chauffeurs maandelijks gedurende drie weken vrijuit in het buitenland ritten mogen rijden, maar dan ook één week met voertuig en al naar hun land van herkomst zouden moeten terugkeren om verplicht lang verlof op te nemen.

‘Sociale dumping’

De sociale partners zijn er niet rouwig om dat de huidige voorstellen zijn afgewezen, maar stellen wel vast dat zo de harmonisatie van arbeidsvoorwaarden in de EU opnieuw wordt vertraagd en aan ‘sociale dumping’ geen einde wordt gemaakt.

Bron: nieuwsbladtransport.nl

 

 Nieuws

Spoedreparatiewet fiscale eenheid vanaf 2018

19-10-2018

De spoedreparatiewet inzake de fiscale eenheid gaat met terugwerkende kracht in per 1 januari 2018 en niet zoals eerder was vermeld per 25 oktober 2017. Een deel van de middelen die vrijkomt doo ...

Zeer luxe woning toch ondernemingsvermogen

18-10-2018

Als een woning zowel zakelijk als privé gebruikt wordt, bent u in beginsel vrij de woning tot het privévermogen te rekenen of tot het ondernemingsvermogen. Maar geldt dat ook als het een zeer ...

Afschrijven bedrijfsgebouw, wat valt hieronder?

18-10-2018

Op bedrijfsgebouwen mag tegenwoordig nog maar beperkt worden afgeschreven. Daarom is van belang wat er allemaal tot een gebouw behoort. In recente rechtszaken ging het met name om agrarische bij ...

WKR: houd dit jaar geen vrije ruimte over!

17-10-2018

Iedere werkgever kan de werkkostenregeling toepassen op vergoedingen en verstrekkingen, zoals een kerstpakket, aan het personeel. U beschikt daartoe over een vrije ruimte van 1,2% van de loonsom ...

Optimaliseer uw investeringsaftrek

17-10-2018

Als u als ondernemer dit jaar niet meer dan € 314.673 investeert, heeft u in beginsel recht op de investeringsaftrek voor kleinschalige investeringen. Met name in de laatste maanden van het ja ...

Dividendtaks blijft, bedrag wel naar ondernemers

16-10-2018

De afschaffing van de dividendbelasting gaat definitief niet door. In plaats hiervan worden er tal van andere maatregelen getroffen om het vestigingsklimaat voor ondernemers te verbeteren. Denk ...